Svar: Rejse med baby - 2 mdr.

24. marts 2009

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Mille

Nu hører jeg jo til de rejseglade og jeg synes det lyder rigtig dejligt med en ferie i Grækenland, det synes jeg I skal sige ja tak til :o)

Du vil sagtens kunne amme som du plejer dernede, er det meget varmt, vil din dreng have behov for at die lidt ekstra og du skal naturligvis lægge ham til, hver gang han viser behov for det. Den hyppigere amning vil øge din mælkemængde og derudover vil han via sin små tårer, hvor han kun dier kortvarigt, få den første mere vandholdige mælk, som derfor virker tørstslukkende :o)

Udover mælk fra dig, så vil han også kunne få lidt vand fra flaske, altså en kildevandsflaske som du køber. Han kan få lidt vand direkte fra flasken enten med eller uden tut og du kan også give ham lidt vand af en lille kop, snapseglas eller lignende.

Med hensyn til skemad, så kan du købe lidt grød med hjemmefra, det kan være grødpulver som du kan lave med kogt vand fra elkeddel. Hvis der ikke er elkeddel hvor I skal bo, så kan du medbringe en lille beregnet til 2 kopper vand. Man kan også købe grød i brikker, ligesom man kan købe modermælkserstatning i brikker, så man har det færdiglavet og klar til når man er på tur. Du kan også medbringe lidt frugtmos eller grøntsagsmos fra glas.

Men ellers vil du ganske givet kunne købe det i nærmeste supermarked, hvor I skal bo og her vil du også kunne købe bleer og hvad du nu får brug for. Det er jo trods alt begrænset hvor meget man kan medbringe hjemmefra :o)

Du skal være opmærksom på at man ikke kan få større mængder mad og ...

Annonce

... mælk igennem security i lufthavnen, men så er det jo godt, at du ammer, for så har du jo mælken med der :o) Det er under opstigning og især under landing at børn har svært ved at trykudligne, hvis din dreng sover er det fint, men er han vågen, så læg ham så vidt muligt til brystet. Det at die vil hjælpe så han ikke får ondt i ørerne.

Der er lidt forskellige regler alt efter hvilket flyselskab man rejser med. Nogle kræver at barnet har sit eget sæde eller ligger i en speciel lift som hænger på væggen (så skal man jo bestille disse pladser specielt), andre har det fint med at barnet sidder på skødet hos en voksen og man får så her udleveret en speciel sele til formålet, så barnet fortsat er spændt fast. Atter andre vil have at barnet har sit eget sæde og sidder i f.eks. autostol eller lignende, som så spændes fast. Du bør ringe til flyselskabet for at høre, hvordan I bedst rejser med et 5 måneders barn.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du bør også undersøge mulighederne for at medbringe eller leje klapvogn eller lignende, så han har et sted at sove, når I skal på tur. Ligesom der sandsynligvis også kan bestilles tremmeseng til værelset.

Du skal være opmærksom på at han naturligvis ikke bør være i solen og at han skal beskyttes med tøj, solhat, solcreme osv. når I er ude. Han må gerne komme i poolen kortvarrigt, da det kan være rart, hvis det er varmt. Vær her igen opmærksom på at han ikke tåler særlig meget sol og han skal beskyttes meget :o)

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, rigtig god ferie, når I når så langt :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor